Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sunday, February 22, 2009

::MuzaKaraH IPT NasiOnal::

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Salam kasih salam sayang buat semua sahabat perjuangan..

Pada hari Sabtu dan Ahad, 21 Feb dan 22 Feb 2009 lepas, satu lagi program besar anjuran Karisma Nasional telah berlansung. Muzakarah IPT Nasional telah di jalankan di Auditorium B, Enginnering Faculty, IIUM. Seramai lebih kurang 120 peserta yang terdiri dari ameer..ameerah..jk-tpsm..jk-dana..jk-media..bendahari serta s/u dari Karisma IPT seluruh Malaysia telah menghadiri program tahunan ini.
Karisma IIC telah di wakili oleh 2 orang iaitu Akh Arif (Ameer) dan Ukhti Nasyitah (Ameerah) utk MIN kali ini. Alang turut berada di sana sebagai JK Tugas Khas di bawah K-Fasi

OBJEKTIF MIN 2009:
1. Perkongsian Perancangan Strategik Karisma Nasional 2009 di peringkat Nasional dan pengoperasiannya di Peringkat Karisma Negeri, Daerah mahupun IPT.
2. Memperkukuhkan organisasi peringkat lokaliti untuk merealisasikan Rancangan FIDAK 1
3. Mengeratkan hubungan silaturrahim antara pimpinan Karisma seluruh Malaysia.

Selain perkongsian SP kepada KARISMA negeri, daerah dan IPT Malaysia, MIN kali ini turut menjalankan slot KICK atau Kursus Induksi Cemerlang Kepimpinan anjuran K-Fasi di bawah kelolaan Ukhti Asmaa'. Tujuan KICK adalah sbg salah satu pihak yang akan menjalankan kursus bagi meningkatkan prestasi kepimpinan serta melahirkan qiyadah yang mencontohi kepimpinan Rasulullah S.A.W.
Di mulakan dgn slot pengisian oleh Pakcik Roslan yang bertajuk "Melahirkan Qiyadah Mencontohi Kepimpinan Rasulullah S.A.W" dengan penjelasan mengenai keperibadian Baginda sepanjang 23thn pendakwahannya yang dpt di buktikan melalui Al-Quran serta berkisar sejarah2 yang berlaku ketika 23 thn tersebut.

KICK seterusnya di lanjutkan dgn perbincangan mendalami jobscope setiap takrifan dlm KARISMA negeri/daerah/ipt serta pembentangan.
(Alang tiada sewaktu pembentangan, mungkin ada pihak lain dpt memeberi info mengenai pembentangan)

Dalam KICK juga turut Kak Asmaa' selitkan mengenai KARISMA Fasilitator or K-Fasi yang telah di "hidupkan" kembali. Atas usaha sama, K-Fasi telah di anggotai oleh 5 orang iaitu
~Akh Hafiz (K-JAD)
~Akh Haziq(K-JAD)
~Ukhti Nasyitah (K-IIC)
~Ukhti Atikah (K-IIC)
~Ukhti Damia (K...bekerja dgn KRJ Motivation)
5 orang ini akan bertanggungjwb utk memantau ahli Karisma setiap negeri yang terlibat dlm pelbagai program yang memerlukan fasilitator, khusunya KBM. Sedia maklum terdapat beberapa buah negeri telah mempunyai team KBM negeri sendiri seperti Johor, KL, Penang, Melaka. Jadi K-Fasi akan bertindak utk memantau aktivisme ahli yang menjadi fasi supaya program tidak bertembung dgn program tarbiyyah serta melancarakan pergerakan tarbiyyah bagi setiap ahli di lokaliti yang di tetapkan. Negeri2 lain yang tidak mempunyai team tapi pernah mengadakan KBM turut di pantau seperti Sarawak, Terengganu dan Selangor.

MIN berakhir dgn harapan perancangan yang telah di bincangkan semoga berjaya di laksanakan dgn kerjasama KnL serta setiap KARISMA negeri/daerah/ipt.

Sekian
Wallahualam

MAHASISWA DU'AT TERAS KEPIMPINAN
FIKRAH ISLAM DOMINAN ALAM KAMPUS 2015

No comments: