Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, February 10, 2009

::Daurah Ansar Bulanan::sharing1::

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum warahmatullahi wabrakatuh..

Alhamdulillah..utk kali ke2..Akhawat2 IIC telah menghadiri Daurah Ansar yang di kendalikan di surau Al-Ansar, Keramat. Daurah ini akan berlansung setiap bulan dan azam Alang..utk 2009 ini..KARISMA IIC tidak akan terlepas utk menghadiri daurah ini setiap bulan...kan?

Akhawat IIC telah bertolak ke Keramat sekitar jam 12tgh mlm selepas selesai Konsert PIOH III di IIC..dengan 3 kenderaan..
Alang~Anjang~Najihah~Adik~Angah~Ihsan~Zainab~Uda~Ayu~Biha~Ucu~Andak~Kak Yong~Isma~Faridah

Program bermula Maghrib 7 Feb o9..tapi kami hanya sempat bermula Qiamullail jam 4.30 pagi sehingga Ahad tgh hari..

Dalam pengisian yang sempat kami ikuti..Disampaikan oleh seorang Akh berasal dari Indonesia..pada hemat Alang mungkin beliau sedang menuntut di UIA Gombak.
Dengan pengisian bertajuk Dakwah Fardiyyah..beliau telah berkongsi tentang Tips2 Menjalankan Dakwah Fardiyyah.

Dalam menjalankan dakwah...Dakwah Fardiyyah merupakan method yang perlu bagi memastikan perjalanan dakwah berjalan dgn berkesan..
Dakwah Fardiyyah seharusnya di jalankan dengan berlandaskan kematangan kita sendiri dalam memahami ajaran Islam..Kemampuan kita memahani latar belakang serat cara berfikir objek dakwah..dan di iringi doa dan kesabaran..ini kerana beliau menegaskan..Kunci sebuah dakwah adalah SaBAR...

Antara tips DF yang beliau kongsikan..

1. Berupaya membina hubungan serta kenal pasti setiap orang yang di dakwah.
Ini lebih dalam membina hubungan yang baik, dalam proses memperoleh kepercayaan dari bakal mad'u. Dalam proses ini, kita hendaklah bijak dalam menarik perhatian bakal mad'u..bijak mencari peluang supaya bakal mad'u itu terbuka hati utk menerima perbincangan dgn kita.
Selain itu, perlu di ingatkan, mad'u perlulah mengenal pasti siapa gerangan orang yang cuba mendekatinya..Ajaklah makan bersama...atau jogging ke..supaya hubungan itu terbina..memudahkan kita lebih mendekati serta mendakwahkan...

2. Membangkitkan iman yang ingin memasuki jiwa
Taktik dalam proses ini, kita perlu menjadi kreatif. Ciptakan satu kejadian or moment seperti tak sengaja yang boleh menimbulkan pertanyaan dlm diri mad'u tentang kejadian itu..
Sebagai contoh, memakai seluar panjang ketika bermain bola. Mungkin ada yang tak pernah lihat, jadi timbul pertanyaan dari dia, oleh itu kita grab peluang itu berbincang secara rasional dan mudah utk mendapat sambutan.

3. Bantu baiki dirinya-kenalkan kpd perkara2 yang berkaitan ketaatan pd Allah serta ibadah.
Maksud di sini, kemungkinan setelah bebrapa perbincangan, si mad'u mula tertarik dan mula meminta pertolongan. Saat ini, kita sudah berada di tahap yang baik dlm menarik mad'u dlm dakwah. Mulakan dgn menyediakan bahan bacaan yg sederhana dgn pemahamannya. Serta, kenalkan dia dgn kelompok atau lingkungan komunikasi masyarakat yang soleh. Yang sentiasa berbincang mengenai permasalahan agama, environment soleh supaya tertanam tarikan dlm dirinya...

Okay..Alang rasa thats all for now..ada 7 semuanya..tapi Alang akan share lagi next time..
amacam??tunggu yaa......^_^

semoga dakwah kita berterusan sehingga terbina fikrah yang mendominasi masyarakat...
insya Allah....

Ilal Liqa~

No comments: