Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sunday, August 30, 2009

Amalan Sedeqah di Bulan Ramadhan




Firman Allah S.W.T di dalam surah Al-Hasyr: 9

“…Mereka mengutamakan orang lain meskipun mereka dalam kesusahan. Dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang yang beruntung.”

Amalan sedekah di bulan Ramadhan amat dituntut dan mendapat ganjaran berlipat ganda daripada Allah S.W.T. Amalan sedekah boleh dilakukan dengan menjamu orang berbuka puasa , memberi makanan untuk bersahur dan sebagainya. Kita juga boleh bersedekah dengan wang ringgit dan harta-benda kepada mereka yang memerlukan dan ini akan meringankan beban mereka di bulan Ramadhan ini.

Islam menganjurkan umatnya hidup tolong-menolong dan bantu-membantu terutama kepada mereka yang lemah, daif atau susah seperti berikut:

1. Mereka yang kehilangan tempat bergantung saperti anak yatim, janda-janda atau ibu tunggal, fakir miskin dan sebagainya;

2. Mereka yang hilang upaya kerja akibat dari kesihatan dan kecacatan diri samada takdir kelahiran (insan istimewa) atau kemalangan. Mereka mungkin memerlukanpembedaha n, peralatan bantu diri atau pembiayaian kos perubatan serta nafkah hidup;

3. Untuk membina pusat pengajian, madrasah, masjid, rumah anak yatim, janda, fakir miskin dan sebagainya;

4. Mereka yang ditimpa musibah saperti kebakaran, kemalangan, bencana alam dan sebagainya.

Bulan Ramadhan memberi kita banyak peluang untuk bersedekah dan berderma. Seterusnya, ia memberi peluang kita menjadi seorang yang pemurah dan berakhlak mulia. Semoga kita semua mengambil menafaat dan pengajaran dari bulan Ramadhan yang mulia ini.

Allahu’alam.

Oleh:
Faiz Abdullah
PSU JDB



Sumber: JIM Daerah Batu

No comments: